Al meer dan zestig jaar Veteranenvoetbal bij vv Gemert

3 januari 2019

Voetbalvereniging Gemert herbergt al meer dan zestig jaar Veteranenvoetbal. De wedstrijden worden gespeeld op zaterdag, aan het einde van de middag. Het is een gezellig clubje zwartwitters op gevorderde voetballeeftijd, die het spelletje maar niet kunnen laten.

De Veteranenafdeling van vv Gemert is op zoek naar nieuwe aanwas. De lijst is met zo’n 20 spelers meer dan lang genoeg, maar het groepje dat elk duel van de partij is mag wat groter worden, vertellen Jan van der Wijst en Jan Mennen (respectievelijk rechts en links op de foto), die samen met Frank van Leuken het veteranenvoetbal bij de zwartwitten coördineren.

De wedstrijden worden gespeeld in de aangename voetbalmaanden; in het blok september-oktober-november en daarna in het voorjaar; maart-april-mei. In de koude winter- en warme zomermaanden wordt niet gespeeld. De wedstrijden duren twee keer 35 minuten. De teams spelen in een poule van dertien, onder auspiciën van de Federatie Veteranen, in een volledige competitie met uit- en thuiswedstrijden. Er wordt geen standenlijst bijgehouden; de veteranen spelen puur voor het plezier en om nog lekker fit te blijven. Aanvangstijdstip van de duels is meestal 16.30 uur of 17.00 uur. De Gemertse veteranen worden al sinds jaar en dag gesponsord door Bouwbedrijf Toon van Schijndel.

De laatste jaren is het veteranenvoetbal enigszins veranderd. Mensen hebben in het weekend vaak veel bezigheden en zijn daardoor sneller geneigd om definitief te stoppen als ze een punt zetten achter het reguliere veldvoetbal. ,,Of ze voetballen wat langer door bij vriendenteams in de senioren”, vertellen Jan  Mennen en Jan van der Wijst. ,,Ook is er 7 x 7-voetbal bijgekomen op vrijdagavond. Er is gewoon wat meer concurrentie dan vroeger, heel begrijpelijk en verklaarbaar, maar we willen als vv Gemert toch graag een eigen veteranenteam op de been houden. Het zou mooi zijn als we binnenkort wat namen kunnen toevoegen aan onze lijst. Liefst ‘vaste’ mensen, die misschien niet elke zaterdag, maar toch de helft van de wedstrijden aanwezig kunnen zijn.  Maar we hebben ook weleens gastspelers. Als iemand genegen is om eens een keer mee te doen, dan is ie van harte welkom.”

Heb je zin om mee te doen of wil je meer informatie, dan kun je contact opnemen met Jan van der Wijst (06 23988566) of Jan Mennen via (06 12272509 ) of via jmennen.vvgemert@upcmail.nl