Afscheid van twee ras-GVV’ers

15 maart 2018

Gemert neemt aan het einde van het seizoen afscheid van Bart van Berlo en Ronny van den Elzen, twee rasechte GVV’ers. Ze kondigden enkele weken geleden aan dat zij de voetbalschoenen aan de wilgen hangen, in ieder geval als het om Gemert 1 gaat. Zeker samen met Sven van Ommeren, die we op deze plek al eerder aan het woord lieten (klik hier ), verdwijnt in één klap veel Gemertse voetbalhistorie van de velden.  We spraken Bart en Ronny nog even kort over hun komende vertrek.

Het is niet zo afgesproken, maar puur toeval. Bart en Ronny begonnen als boezemvrienden op de basisschool tegelijkertijd met voetballen bij vv Gemert en nu stoppen ze ook gezamenlijk. Bart 31, Ronny 30. Dat zijn leeftijden dat je nog in principe een paar jaar verder kunt, maar beiden hebben goede redenen om er een punt achter te zetten.

Bart is recent voor de tweede keer vader geworden en wil simpelweg meer tijd aan zijn gezin besteden. ,,Het is gaan spelen toen we net aan het seizoen begonnen waren, na een wedstrijd of vijf”, zegt de aanvoerder van de zwartwitten. ,,Je merkt dat het steeds drukker wordt. ’s Avonds rond zes uur thuis van het werk, snel eten, even met de kinderen spelen en hup: naar de training. Het zijn lange dagen.  Met de zondagen erbij heb ik het gevoel dat ik thuis te veel mis.”

Nadat hij zijn beslissing bekend heeft gemaakt, kreeg hij veel reacties. Veel mensen vinden het jammer dat hij stopt. Maar spijt heeft hij er niet door gekregen. ,,Ik heb er lang over nagedacht, maar toen ik mijn keuze eenmaal had gemaakt, heb ik niet meer getwijfeld.”

Bart van Berlo doorliep tot 2000 de jeugd van Gemert. Toen werd hij als jong talent opgepikt door Helmond Sport, waar hij twee jaar speelde. Vervolgens verhuisde de Gemertenaar naar PSV. Zes jaar was hij actief in de opleiding van de Eindhovense club, tot 2008, waarna hij met open armen werd verwelkomd op het oude honk: sportpark Molenbroek. Sindsdien is Bart niet weg te denken uit de selectie: op het middenveld, centraal in de verdediging of op een van de backplaatsen. Aanjager en leider; we gaan ‘m missen.

Ronny van den Elzen speelde in totaal dertien jaar in de selectie. Vijf daarvan als lid van de  hoofdmacht, de acht seizoenen ervoor in het tweede elftal. ,,Ik ben een laatbloeier”, zegt hij.  Ronny maakte 4,5 jaar geleden halverwege het seizoen zijn debuut in het vaandelteam. ,,’s Ochtends speelde ik met het tweede tegen UDI 2, ’s middags moest ik na een half uur invallen met het eerste tegen UDI 1.”

Niet veel later nam Bert Ruijsch hem definitief bij het eerste team en sindsdien is Ronny van den Elzen niet meer weggeweest. Ook de linksback zou fysiek gezien nog even vooruit kunnen. ,,Klopt, maar ik vind het steeds lastiger om op te brengen. Eenmaal op het veld is het oké, dan geniet ik. Maar ik heb het druk met het werk, kom elke dag rond 6 uur thuis, moet dan koken, eten en dan om half 8 op de club zijn. Het kost me steeds meer moeite om de motivatie honderd procent te houden en dan moet je voor jezelf een keuze maken.”

Ronny twijfelde in de zomer al even. En in het najaar weer. Na een kleine blessure verloor hij zijn basisplaats op links. ,,Daar had ik veel moeite mee. Ook een gesprek gehad met de trainer. Uiteindelijk heb ik besloten om het seizoen netjes af te maken en op een goede manier afscheid te nemen. Nee, wel of geen basisplaats is nu geen argument geweest. Het is gewoon mooi geweest. Ik ga volgend seizoen lekker in het derde spelen.”

Uitgebreid terugblikken op de beide carrières doen we later. Daarvoor is het nog te vroeg, want het seizoen – inclusief playoffs –  is nog lang niet voorbij. Bart en Ronny willen maar één ding: nog een paar mooie maanden bij Gemert en goed afsluiten. De ploeg had het moeilijk, maar hopelijk is de overwinning tegen Juliana’31 van afgelopen zondag een kentering. Bart: ,,Doel is om nog een mooie serie neer te zetten in de derde periode en dat we dan klaar zijn voor de nacompetitie.”